Luovuus johdatteli Tuulin viestintäsuunnittelijaksi

Seurakunnan viestintäpalveluiden tiimi on pieni mutta tehokas, tiivis ja monitahoinen.

Viestintäsuunnittelija Tuuli Paasosta kiehtoo työnsä taidepuolen luovuus, sielukkuus
ja monipuolisuus. Aina löytyy uusia tekniikoita haltuunotettaviksi.

Mikkeliläissyntyinen mutta muuallakin Suomessa asunut Tuuli Paasonen on Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan pienen ja tärkeän yksikön, viestintäpalveluiden, toinen jäsen. Hänen työsarkaansa tiimissä ovat viestintäsuunnittelijan monipolviset tehtävät. Tiimin toinen jäsen on viestinnän asiantuntija Krista Eskelinen, joka vastaa muun muassa työalan kehittämisestä, toiminta- ja taloussuunnitelmista, mediasuhteista sekä Polku- ja Arkki-lehtien tuottamisesta. Tiimin lähiesihenkilö on kirkkoherra Arja Huuskonen.

Tuuli vastaa hyvin toimivassa tiimissä ensinnäkin kaikesta visuaalisesta suunnittelusta.

– Aikaa menee aika lailla ilmoitusasioissa ja mainosvalmistuksessa. Lisäksi taitan Länsi-Savon suurjakelujen yhteydessä ilmestyvän seurakunnan Arkki-liitteen ja suunnittelen sekä toteutan suurkuvatulosteita. Teen myös logo- ja liikelahjatuotteita eri työalojen tilauksesta, hän listaa.

Suurin osa hänen työpäivästään kuluu tietokoneen tai työkoneiden äärellä omalla työpisteellä, mutta muunkinlaista työtä on. Usein toistuvia ovat eri tahojen, kuten esihenkilön ja medioiden, kanssa pidettävät palaverit.

Tuuli kantaa työssään paljon vastuuta, sillä hän on seurakunnan pirteän sometoiminnan hallinnoija ja verkkosivujen pääkäyttäjä. Viestintäsuunnittelijan vastuulla on myös olla yksi työyhteisön intran pääkäyttäjistä, jolloin uutisoidaan asioista omalle henkilökunnalle.

– Työhöni kuuluu myös oman henkilöstömme kouluttamista eri järjestelmien käyttöön. Siinä on osattava huomioida perehdytettävän tarpeet.

Tuulin työn luonne on välillä perinteisempää toimistotyötäkin, johon hänen tavallisin toimistotyöaikansakin kello seitsemästä viiteentoista sopii. Hän kokoaa kirkolliset ilmoitukset, joita lähtee niin sanomalehtiin kuin sosiaaliseen mediaan.

Ilman yhteistyökykyä ei viestintäsuunnittelijana selviä, koska yhteistyötä tehdään seurakunnan eri työalojen kanssa todella laajasti. Sen ohella on huomioitava ulkopuoliset yhteistyötahot, kuten paikallismedia ja Eloisa.

Viestintäsuunnittelu vaatii organisointia ja tarmokkuutta

Näkymä Tuulin taitto-ohjelman sivusta.

Kenelle viestintäsuunnittelijan työ sitten sopii? Etua on ainakin hyvästä paineensietokyvystä, sillä työ on välillä hyvin hektistä. Kiirettä luo se, että on oltava valmis olemaan kaikkien käytettävissä. Etua on myös asiakaspalveluhenkisyydestä ja hyvästä organisointikyvystä.

– Töitä on osattava laittaa tärkeysjärjestykseen. Itse olen työmyyrä, jolla on korkea työmoraali, vaikka luovaa työtä teenkin. Olen saanut myönteistä palautetta työskentelyni nopeudesta sekä samalla tarkasta laadusta, Tuuli pohtii.

Tuulilla on työhönsä hyvin soveltuva koulutus. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Siellä pääaine oli graafinen suunnittelu ja sivuaine kuvataide.

– Työn ohessa olen päivittänyt koulutustani opiskelemalla media-alan ammattitutkinnon, joka sisälsi muun muassa verkkosivutuotantoa ja audiovisuaalista puolta.

Yleisesti ottaen Tuulilla on vahva taidetausta. Kuvataide on ollut hänen harrastuksenaan kuusivuotiaasta alkaen. Tuulin polku viestintäsuunnittelijaksi on ollutkin oikeastaan varsin suora.

– Jo lapsesta tiesin haluavani luovalle alalle. Pidän tekemisestä ja esimerkiksi seurakunnan mahdollistamasta kokeilemisen ja kehittämisen mahdollisuudesta.

Graafisen työn lisäksi Tuulia kiehtoo muukin käsillä tekeminen.

Esimerkkejä valmiista mainoksista.

Tuuli on viihtynyt seurakunnan töissä hyvin

Aiempaa työkokemusta Tuulilla on pääkaupunkiseudun vuosilta, kun hän työskenteli tekstiilipainoalalla ja bränditoimistossa. Mikkelin tuomiokirkkoseurakuntaan työnantajana Tuuli on ollut kahden vuoden työrupeamansa mittaan hyvin tyytyväinen.

– Tämä työnantaja on ollut minulle erinomainen valinta. Ensimmäinen kriteeri työyhteisöä valitessani oli se, että siinä on hyvä olla ja työskennellä. Seurakunta on myös kannustanut jatkokouluttautumiseen.

Teksti ja kuvat: Virpi Kontinen