Kuvabanneri, jossa kastettava lapsi isänsä sylissä ja teksti: Ristiäiset eli kastejuhla Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa

Ristiäiset eli kastejuhla

”Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä.” Psalmi 139:14

Kaste on Jumalan lahja, joka kantaa läpi elämän. Kaste on Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta. Kasteessa ihmisestä tulee sekä kotiseurakuntansa että maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään.

Kastepaikkana voi olla koti, kirkko tai jokin muu seurakunnan tila. Ristiäiset voidaan pitää myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Kastepäivä on tavallisimmin lauantai tai sunnuntai, mutta kaikki muutkin päivät käyvät. Pappi ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin ennen kastetilaisuutta ja sopii keskustelusta, jossa käydään läpi kasteeseen liittyvät asiat.

Ristiäisten järjestäminen

Ristiäisistä sopimiseksi ota yhteyttä Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntapalveluihin, jonka aukioloajat löydät tästä linkistä.

Yhteystiedot: puh. 0400 143 282, seurakuntapalvelut.mikkeli@evl.fi

Seurakunta lainaa maksutta kastemekkoja lapsen kasteeseen. Mekkoja on erilaisia eri alueseurakunnissa/kirkoissa. Esimerkkejä käytössä olevista mekoista näet klikkaamalla tästä. Kastemekoista voi tiedustella seurakuntapalveluista ristiäisten sopimisen yhteydessä.

Muuta tietoa ristiäisistä

Kastetoimitus koostuu Raamatun lukemisesta, virsilaulusta, rukouksesta, ristinmerkillä siunaamisesta ja vedellä kastamisesta. Monet ristiäisiin liittyvät kuvat ja tavat kertovat symbolisella tavalla kasteen sisällöstä. Ristiäisvierailla on lapsen vanhempien toivomuksista riippuen mahdollisuus osallistua kastetoimituksessa rukousten ja tekstinlukuun. Tutuimpiin kastevirsiin/lauluihin voit tutustua www.kastevirret.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -sivulla.

Kastejuhlan jälkeen kastettua ja hänen perhettään sekä kummeja ja isovanhempia kutsutaan jumalanpalvelukseen, jolloin luetaan kastettujen nimet ja rukoillaan kastettujen puolesta. Vanhemmat voivat toivoa, missä Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan alueen kirkossa lapsen nimi luetaan esirukouksen yhteydessä. Siitä kerrotaan myös, elleivät vanhemmat toisin halua, sanomalehden ja seurakunnan kotisivujen kirkollisissa ilmoituksissa.

Lisää tietoa kasteesta löydät kaste.fi -sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tietoa etu- ja sukunimilaista (linkki vie valtioneuvoston sivustolle)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Äiti vauva sylissään.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä